In de media

M Line dealer interview

Een terugkerend item in de nieuwsbrief van M line is het dealer interview en deze keer waren wij aan de beurt en Pierre van de marketing afdeling heeft er een mooi stukje van weten te maken, waarvoor onze dank Pierre.

Oktober 2021

Deze keer ben ik voor het dealer interview in Houten beland. Op het oudste plein van de stad is de winkel van Berry Jongerius te vinden. Bij binnenkomst stap je een op het eerste oog kleine, knusse winkel binnen. Echter, iets verder achterin de winkel kun je naar beneden, waar het grootste deel van de 300 m2 oppervlakte zich bevindt.


FC Utrecht.
Het was nog rustig in de winkel, waardoor niet alleen eigenaar Berry, maar ook werknemer Timo aan kon sluiten bij het gesprek. We gingen aan tafel zitten in de showroom, toen mijn oog op een FC Utrecht shirt viel. Deze hing ingelijst tussen de bedden en was niet te missen, dat werd dus ook het eerste gespreksonderwerp. Berry is naast slaapspecialist ook voetballiefhebber, met als favoriete club ‘zijn’ FC Utrecht. Hij weet hoe belangrijk slaap is voor de prestaties van sporters en vond het apart dat dit bij een club als Utrecht nog niet gereguleerd was. Topsport en slapen, daarbij moest Berry meteen aan M line denken. Hij zag hier een goede connectie, en stelde dit voor bij zijn accountmanager. Wat begon als een klein idee van Berry, is ondertussen uitgegroeid tot een waar partnerschap tussen FC Utrecht en M line. Berry deed het puur uit interesse en vindt het leuk dat het tot dit is uitgegroeid. “Het is leuk om te merken dat er echt wordt geluisterd naar de ideeën van een dealer. Voor zowel M line als FC Utrecht is het een goede deal.” Zelf merkt hij het ook nog af en toe in de winkel. “Er zijn al regelmatig spelers gekomen voor een nieuw bed of matras. Het is fijn dat je op zo’n manier kan bijdragen aan de prestaties van de club.” M line Voor Berry was het vanzelfsprekend om topsport en slapen met M line te combineren. Voordat hij zijn eigen winkel had, was hij al werkzaam in een andere slaapwinkel. Daar werd hij geïntroduceerd met M line. “Dat was in het tijdperk van Inge de Bruijn en Pieter van den Hoogenband. Toen werden traagschuim matrassen steeds populairder en kwam ook M line op.” Die winkel had toen dus al M line in het assortiment, waar Berry erg over te spreken was. Toen Berry eenmaal zijn eigen winkel opende, was het door de fijne ervaring een makkelijke keuze om het ook in zijn eigen collectie op te nemen. Berry en Timo geven aan technische verkopers te zijn en ook daarom erg tevreden zijn met M line. “Er is veel aandacht besteed aan de techniek, en daar begint het altijd mee. Dan is het ook makkelijker uit te leggen waarom dat matras goed ligt.” Dat merken ze ook aan de verkoop, aangezien de Cool Motion 5 t/m 8 het meest worden verkocht. Daarnaast merkt Berry nog op dat het fijn is dat de matrassen niet al te veel veranderen. Ze worden volgens Berry wel steeds verbeterd, maar blijven over het algemeen dezelfde sterke punten houden. Als een klant dit jaar een Cool Motion 6 aanschaft, weet Berry dat als dezelfde klant over een aantal jaar terugkomt hij weer de CM 6 als startpunt kan gebruiken. Dat maakt het overzichtelijk voor zowel de verkoper als de klant.


Klantenbinding.
De klanten van Berry komen voornamelijk uit Houten. Maar er komen ook zeker mensen van buitenaf, geeft Berry aan. Het aanbod van de merken trekt mensen naar de winkel, en de service zorgt voor een hoge klanttevredenheid. “Wij kiezen echt voor service voor de klant. Dat straalt de locatie ook uit, we zitten tussen meerdere speciaalzaken van allerlei branches. We zitten echt tussen de mensen.” Daarbij geeft Berry ook aan dat klanten op basis van reviews zijn winkel weten te vinden. Op zijn website kunnen klanten een review achter laten, en hij hoort regelmatig dat er klanten daardoor bij hem komen kijken voor een bed of matras. Ook vindt Berry het leuk om af en toe een column in de lokale krant te schrijven. In plaats van te adverteren met een actie, wil Berry de klant bereiken met een informatieve insteek. “Dit zet de klanten vaak aan het denken. En het is iets anders dan wat de grote ketens doen, op deze manier vallen we toch op.


Online vs. offline.
Het adverteren met de focus op de prijs ziet Berry ook online meer gebeuren. “Er komen steeds meer partijen die matrassen alleen online verkopen, en zichzelf voornamelijk onderscheiden op de prijs.” Dit soort bedrijven zal volgens Berry zeker gaan groeien, maar de fysieke winkels zijn in deze branche niet weg te denken. Het kiezen van een matras is maatwerk, het is namelijk een heel persoonlijke aankoop. Dus ondanks de groeiende concurrentie, ziet Berry genoeg kansen. Hoe zijn winkel er over tien jaar uit ziet? “Ik hoop op dezelfde plek, maar dan misschien wel wat groter. ”Hij is namelijk erg te spreken over de locatie. En terecht, een authentiek gebouw aan een gezellig plein met zijn eigen naam op de luifel. Een droom voor menig ondernemer en in ieder geval voor Berry.

 Berry en Timo, heel erg bedankt voor het interview en succes en veel plezier gewenst in de toekomst!